Vzdělávací program

Cílem předškolního vzdělávání je smysluplně obohacovat denní program dítěte v průběhu předškolních let a poskytovat dětem odbornou péči. Mělo by usilovat o to, aby první vzdělávací krůčky dítěte byly promyšlené a odborně podepřené na lidském a společenském základě. Čas prožitý ve školce by měl být radostný, plný přiměřených zkušeností a prožitků jako základ pro další životní kroky a vzdělávání. Naším úkolem je pomoc při rozvoji dítěte, podporovat jeho tělesný rozvoj a zdraví, napomáhat mu v chápání světa a motivovat k dalšímu učení a poznávání. Naučit dítě žít ve společnosti, přibližovat normy a hodnoty touto společností uznávané.

Proces vzdělávání je pro dítě činností přirozenou, která staví na vnitřní motivaci dítěte. Dítě je sice pedagogem vedeno, ale nemělo by cítit toto vedení jako tlak. Mělo by se cítit samostatné a svobodné.

 

Jednotlivé oblast vzdělávacího plánu:

  • DÍTĚ A JEHO TĚLO

Podporovat růst a neurosvalový vývoj dítěte, zlepšovat fyzickou zdatnost, rozvoj pohybových a manipulačních dovedností, učit se sebeobsluze a vést děti ke zdravému životnímu stylu. Seznámení s lidským tělem a jeho fungování.

 

  • DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA

Podporovat duševní pohodu, psychickou zdatnost, rozvoj intelektu, řeči a jazyka, poznávacích procesů a funkcí, rozvoj emoční stability, citů a vůle. Stimulovat rozvoj vzdělávacích dovedností, sebeuplatnění a povzbuzovat dítě v dalším rozvoji, poznání a učení.

 

  • DÍTĚ A TEN DRUHÝ

Utváření vztahů dítěte k jinému dítěti či dospělému. Kultivovat a obohacovat jejich vzájemnou komunikaci a zajišťovat pohodu těchto vztahů.

 

  • DÍTĚ A SPOLEČNOST

Uvést dítě do společnosti ostatních lidí, do světa kultury a umění. Přijmout základní všeobecně uznávané, morální a etické hodnoty a podílet se na utváření společenských hodnot.

  • DÍTĚ A SVĚT

Založit povědomí o okolním světě a jeho dění, o vlivu člověka na jeho přeměnách a zodpovědný postoj k životnímu prostředí.

Vzdělávání přizpůsobujeme sociálním, emocionálním potřebám a s ohledem na věk. Respektujeme vývojová specifika, individuální potřeby a možnosti dítěte. Každému dítěti je poskytována pomoc a podpora při řešení problémů. Vzdělávací působení pedagoga vychází z pozorování jedince a respektování jeho potřeb a zájmů. Dítě tak může dosahovat optimálních pokroků vzhledem k jeho možnostem. Hry a činnosti dětí jsou založeny na přímých prožitcích, podporujeme zvídavost, potřebu objevovat, zájem poznávat nové. Je podněcována radost z učení a z ovládání dalších dovedností.

 

K výuce využíváme především tematických bloků a projektového učení. Pedagog konkretizuje cíl a obsah, navrhuje konkrétní nabídku činností a prostředků k jejich realizaci. Každý blok nebo projekt uzavře pedagog evaluační činností, jejíž výsledky vedou další kroky pedagoga ve volbě nabídnutých činností. Jednotlivá témata, kterými se aktuálně zabýváme, najdete na našich webových stránkách.

 

Jednotlivá témata:

Jedná se o témata, která jsou volena průřezově, napříč celým školním rokem.

CO JE KOLEM NÁS

Poznávání a pojmenování věcí kolem nás i z nejbližšího okolí dítěte, jako je prostředí školky, třídy a rodiny. Vytváření citových pout dítěte ke svému okolí, rozvíjení vzájemných vztahů mezi dětmi, mezi dospělými a dětmi.

  • Co je nám nejblíže

  • Chodíme nakupovat

  • Co najdeme u nás doma apod.

RODINA A KAMARÁDI

Seznamování se jmény kamarádu ze školky, posilování vzájemných vztahů, volná adaptace na prostředí školky. Uvědomění si kam patřím, kdo patří ke mně, jak si pomáháme. Význam rodiny pro psychickou pohodu každého člověka. Charakteristika postavení jednotlivých členů rodiny.

 

PŘÍRODA

Osvojování nových poznatků z oblasti živé a neživé přírody. Vytváření správných životních postojů k přírodě.

  • Rok v přírodě – Jaro, Léto, Podzim, Zima

  • Zvířátka – v ZOO, ze statku, domácí mazlíčci

  • Jak žije les, co najdeme v lese

OSLAVY A SVÁTKY

Spoluúčast dětí v přípravách a výzdobě třídy u příležitostí různých svátků a oslav. Seznamování se zvyky a s tradicemi. Podporování estetické a tvůrčí aktivity dětí na základě jejich prožitků.

  • Co nám řekne kalendář

  • Vánoce

  • Mikuláš

  • Velikonoce

  • Svátek maminek

  • Svátek dětí

ZDRAVÍ A JÁ

Rozvíjení fyzické a psychické zdatnosti dětí, získávání nových poznatků o těle a zdraví, vytváření základů pro zdravé životní návyky.

  • Ruce, nohy, tělo mám, copak s nimi udělám?

  • Co dám tělu k obědu?

  • I když stejně vypadáme, každý jinou barvu máme.

  • Kdo se stará o nemocné?


 


Kontakt

MŠ V Rákosí

Krásnostudenecká 39 , Děčín 6

Ředitelka - 607 967 011
Zřizovatel - 777 658 176