MONTESSORI PEDAGOGIKA
Pedagogika Marie Montessori nabízí dětem konkrétní metodické pomůcky, které jim umožňují samostatné poznávání světa kolem a porozumění dějů v něm. Dítě je vedeno vnitřním učitelem a v připraveném uspřádaném a estetickém prostředí má svobodu a volbu v přirozených činnostech, které rozvíjí jeho osobnost.
Montessori pedagogika vznikala před sto lety. Marie Montessori, italská lékařka, vytvořila ucelený vzdělávací systém, který respektuje zákony života a zákonitosti dětského vývoje, a proto je využívaný ve vzdělávání dětí na celém světě. Poskytuje zcela specificky připravené prostředí, kde vládne zdravá klidná pracovní atmosféra. Vzdělávací a výchovné přístupy podporují rozvoj vrozených duševních schopností dítěte a všestranný rozvoj jeho duševního potenciálu.
Principy montessori pedagogiky:
-
Dítě se učí v přirozeném prostředí (pozitivní atmosféra třídy, harmonie a přádek)
-
Učí se pomocí speciálních pomůcek
-
Učení probíhá spontánně od konkrétního k abstraktnímu, dle daných pravidel
-
Dítě si samo vybírá činnost, kterou chce vykonávat
-
Dítě si samo dokáže zkontrolovat správnost a práci s pomůckou
Smysl Montessori pomůcek
Stejně jako celá metoda Montessori, tak i všechny používané pomůcky jsou dílem paní Marie Montessori. Při jejich vymýšlení a vývoji byl kladen důraz na to, aby vzbuzovaly dětskou zvědavost a měly vzdělávací charakter. Těžko donutíte čtyřleté dítě, aby si s vámi sedlo k učebnici matematiky, ovšem pomůcky Montessori jsou de facto učebnice, ke kterým je vaše dítko doslova přitahováno. Veškeré potřebné pomůcky naleznou děti právě v Montessori školce. Nemusíte je mít doma nebo je vašemu dítěti kupovat. V prostředí školky jsou děti vedeny k tomu, že věci mají společně a dohromady. Vyvíjí se v nich tak smysl pro zodpovědnost a vztah k věcem jako k něčemu, co neslouží pouze jim, ale celému kolektivu.
Třída v Montessori školce je rozdělena do čtyř oblastí, které reprezentují:
-
praktický život – zde děti mohou provádět věci, které obvykle vidí u dospělých – osobní péče, uklízení, péče o zahradu, rozvíjení sociálních vztahů, pohyb atd.
-
senzorická oblast – malý člověk se v této oblasti učí poznávat barvy, tvary, velikost, zvuky, vůně a mnoho dalšího
-
matematika – pomocí Montessori pomůcek zde děti sami od sebe poznávají, že například některých korálků je na jednom provázku více a jejich zvědavost jim velí zjistit, o kolik více jich tam je – začínají se spontánně zajímat o počty
-
jazyk – písmenka lze vnímat také jako obrázky a děti mají obrázky rády – opět budou chtít brzy vědět, co který obrázek znamená a začnou je zkusmo skládat dohromady
Učitel
Montessori učitel je dítěti průvodcem na cestě objevování a učení se.
Učitel má být trpělivý, láskyplný a svým klidem vytvářet pro děti příjemné prostředí. Je zásadním spojovacím prvkem mezi dítětem a připraveným prostředím, ve kterém mu pomáhá vybírat si jednotlivé pomůcky a chápat jejich smysl. Neustále sleduje potřeby každého dítěte a hledá cesty, jak mu pomoci dosáhnout cílů a využít jeho senzitivních období. Jeho přístup musí být velmi citlivý, protože, jakmile je dítě v práci přerušováno nebo podněcováno příliš, ztrácí zájem. Děti vede k tomu, aby se nesrovnávali mezi sebou, ale pouze se svými vlastními úspěchy, protože každý den se naučí něco nového.
Kontakt
MŠ V RákosíKrásnostudenecká 39 , Děčín 6
Ředitelka - 607 967 011
Zřizovatel - 777 658 176
info@mcrakosnicek.cz